
همانطور که گفتیم اولین موضوع سالانه ی گروه هُدهُد در سال 98 و در ادامهٔ آن درسال 99، موضوع ((زنده کردن یاد و خاطره ی شهدا در فضای شهر بود)) ما دراین ایده نفی فرهنگ مدرن غرب را تحت عنوان سمبولیک ((شهرخسته)) از طریق سلاح فرهنگی شهادت تحت عنوان نام (آنها به این شهر بازمیگردند) قرار دادیم.
بدین معنا که شهرهای خسته غربی (با روحیهٔ مُرده و منزوی) را فقط یاد و خاطر شهدا(به عنوان نماینده تجلی مفاهیم توحیدی) احیا میکند. درک این موضوع و شرح آن بسیار بسیار طولانی است . اما در طول سالهای گذشته این موضوع خیلی دقیق در آثار و مطالعات گروه تبیین شده است.
: دلایل زیادی برای انتخاب این موضوعات و طرح این ایده وجود داشت
– تکیه مقام معظم رهبری به پردازش تخصصی از زاویه هنری و فرهنگی در مورد موضوع شهدا
– تاثیر فوق العاده موضوع شهدا بر مخاطبین موضوعات فرهنگی(( چه مذهبی و چه غیر مذهبی))
– فراگیر بودن موضوع شهید به عنوان یک ارزش فوق مذهبی و حتی فوق ملی در سراسر جهان
– حیات دائمی شهید بر اساس آیه ( ولا تَحْسَبَنَّ الذینَ قُتِلوا….) وتأثیر فوق العاده آن در تغییر روح شهرخسته
– و دیگر دلایل بسیار زیادی که طرح آن در این مختصر نمی گنجد!
شهرخسته:
طرحی که در آن روحیه (درد) ، (اضطرار) ، (غم) ، (بی قراری) و (نارضایتی از شرایط موجود) برای مردم شهر به وجود می آید. در این طرح مخاطبین ازطریق فعالیت های هنری و رسانه ای گروه ما آگاه میشوند که بدون داشتن بن مایه توحیدی، بدون توسل و اتصال به امام زمان(عج) و بدون یاد وخاطر شهدا، شرایط این شهرها نامطلوب شده است. و شرایط تلخی را برای همه رقم زده است. چرا که تا وقتی مردم به اضطرار نرسند و نتوانند درک کنند باید (غم ظهور) داشته باشند و همین طور طبیعی به زندگی عادی ادامه دهند. ظهور اتفاق نمی افتد!
در واقع ما نقش بیدار کننده ای هستیم که بیمار را متوجه بیماری اش میکنیم! هر چند این کار تلخ است وهمراه با اندوه وحس درد و دشواری است اما برای ادامه حیات بیمار الزامی است. این طرح تاکنون طرح چالش برانگیز و پرحاشیه ای بوده که هجمه های مختلفی از جهت های مختلف به آن وارد شده اما ضرورت آن تاکنون اثبات شده است که مفصل به آن پرداخته ایم.
چیزی که طبیعی است آن است که ما باید متوجه زوال ساختمان فرهنگی غرب شویم و آنرا ترک کنیم، قبل از اینکه این ساختمان روی سرمان آوار شود. و این ملزم فریادهایی است که مردمی که به طور طبیعی در حال فعالیت های روزمره در آن هستند را دچار تنش و اضطراب میکند که (فرار کنید!) (شرایط خوب نیست!) (شما در خطرید!) و…!
هرچند این طرح مساوی یأس و پوچی نیست و اتفاق در تضاد با پوچی است!
ما میکوشیم به مخاطبین این طرح ((تلنگرهای بیدار کننده ای نسبت به شرایط فعلی بزنیم)) والبته با زبان خودشان با آنها همکلام هستیم!
فعالیت های این طرح را میتوانید در پیج و کانال تلگرام Shahrekhasteh@ دنبال کنید.
آنها باز میگردند:
در تکمیل طرح شهر خسته سناریوی (آنها باز میگردند) یک اصل بسیار مهم و حذف نشدنی است!
در اینجا عنصر (امید) و (مکمل) وجود دارد که هر چند این شهر درشرایط فعلی مطلوب نیست و در حال آوار شدن روی سرماست! اما با برگشتن یاد وخاطر شهدا و وحقیقت وجودی فرزندان آقا روح الله خمینی(ره) این شهر دوباره زنده میشود و روح تازه ای می گیرد.
ما در طرح آنها باز میگردند کوشیده ایم راه عبور از خلأ فرهنگ مدرن غرب ((شهرخسته)) را، احیای یاد شهدا نشان دهیم. همانطور که مقام معظم رهبری امروزه فرمودند که ما باید به شرایط دهه 60 (زمان جنگ) برگردیم!
چرا که در زمان جنگ و هشت سال دفاع مقدس با برهه ای از زمان مواجه شدیم که برهه ی (بازگشت خدا به تاریخ بود) چرا که بعد از سالها ، جهان بار دیگر رنگ خدا و ایثار و از خودگذشتگی گرفت. و چه خون های مطهری که بر زمین نریخت و چه کبوترهای دل شکسته ای که از تنگنای قفس رهایی نبردند!
امروز نیز بار دیگر جهان نیاز دارد برای مقدمه چینی ظهور، به تاریخ معاصر خود، (رنگ خدایی) بدهد.
و ما برای این کار بهترین وسیله را تجربه تاریخی معاصر خود در زمان جنگ دانسته ایم و بی شک تا کنون پی برده ایم که چه میزان ترویج فرهنگ دفاع مقدس در احیای این ماجرا مؤثر بوده است!
ما برای (برگشت خدا به تاریخ) بهترین وسیله را برگشت تجلی های آنها ، یعنی (شهدا) میدانیم. که در خط مقدم ولایت پذیری، خط مقدم عشق را فتح کردند!
فعالیت های این طرح که در فضای مجازی به صورت (کلیپ) ، (تصویر) ،(فیلم داستانی) ، (پادکست) ، (مستند) ، (انیمیشن) ، (تولید موسیقی) و… و در فضای حقیقی شامل (غرفه های فرهنگی) ، (پخش بسته های فرهنگی) ، (اجرای تئاترهای خیابانی و سرودهای خیابانی) و… می باشد، در جهت احیای یاد شهدا در قلب ها و تسکین درد فراق برای جا ماندگان از قطار شهداست.
_در این طرح کمپینی راه انداخته شده است تحت عنوان ((شما برای زنده کردن یاد و خاطر شهدا در شهر چه میکنید؟))
در واقع ما با طرح این کمپین سعی کرده ایم مخاطب خود را تبدیل به یک کُنشگر فعال کنیم که خود یک عنصر مؤثر در ظهور اهداف طرح و اهداف گروه است. نه صرفاً یک دریافت کننده، بلکه یک تولید کننده! که درآن از فعالیت هایی که برای زنده کردن یاد شهدا انجام داده، تصاویر یا ویدئوهایی برای ما ارسال کرده و ما آنها را در پیج (Bazmigardand@) منتشر میکنیم.
+ برای دو طرح مذکور نقشه ها وسناریو های دقیقی چیده شده که غیرقابل ذکراند! اما درکنار فعالیت های گسترده ای که تا این لحظه انجام شده است فعالیت هایی از قبیل تولید تئاتر های خیابانی بزرگ، آلبوم های موسیقی و فیلم های مستند و امثالهم در حال پیگیری و ساخت هستند.
